Lars Thulin: Ursäkta, har du tid med ännu en kundundersökning?
– Hej! För en knapp minut sedan fick ni en leverans från oss. Vi är stolta, glada och sprickfärdiga över ert förtroende. Kan ni tänka er att delta i en kort kundundersökning? Er feedback är viktig för vårt kvalitetsarbete.
– Nej, just nu har jag nog inte tid att…
– För effektivitetens skull görs detta av en automatisk talsvarstjänst, svara genom att trycka en siffra eller tydligt uttala er åsikt.
– Hör nu, ni måste ha fått fel nummer. Det finns ingen här med mitt namn.
– Som tack för er medverkan vill vi sända er en gåva. Ska vi använda 1: leveransadressen, 2: den alternativa leveransadressen eller 3: trottoaren utanför?
– Eh… en gåva säger du?
– Ni har valt en gåva. Vi påminner om att paket som lämnas på gatan bör hämtas inom en timme, annars kan försändelsen destrueras på plats av polisens bombgrupp.
– Jaså? De får vara snabba om de ska hinna före Anderssons mopsar.
– Skulle ni säga att ni är nöjd, ganska nöjd eller mycket nöjd med våra tjänster?
– Vad hände med alternativet ”inte nöjd”?
– Svaret är inkorrekt. Skulle ni säga att ni är nöjd, ganska nöjd eller mycket nöjd med våra tjänster?
– Kors i krösamoset! Jag är i alla fall ganska ”inte-nöjd” med mina alternativ.
– Ganska nöjd. Vad hade vi kunnat göra bättre? Tryck en etta för ”leverera snabbare”, en tvåa för ”höja kvaliteten”, en trea för ”priset”, en fyra för…
– Jag trycker en fyra för ”ring aldrig mig igen”.
– Ni har valt en fyra för att upprepa frågan.
– Nej!
– Vad anser ni att vi hade kunnat göra bättre? En etta för ”leverera snabbare”, en tvåa för ”höja kvaliteten”, en trea för ”priset”, en…
– ”Priset” är inte ett verb, det är inte något man gör.
– Uppfattat, ”ange priset tydligare”.
– Men herregud.
– Hur troligt är det att ni skulle rekommendera våra tjänster till vänner och bekanta? Om ni samtidigt fick några procents rabatt på våra produkter? Svara med lägsta tänkbara procent.
– 100. 100 procent! Det får vara gratis om ni ska hålla på och plåga…
– Ni har valt att även fortsatt betala 100 procent. Tack för ert förtroende.
– Gaah.
– Vilken egenskap förknippar ni starkast med vårt varumärke? 1: pålitlighet, 2: kvalitet eller 3: världsklass?
– Ha ha, världsklass? Är ni galna?
– Ni har valt världsklass.
– Ni ÄR galna.
– Levde produkten upp till era förväntningar i 1: någon mån, 2: hög grad eller 3: högsta grad?
– Jag har inte ens hunnit öppna paketet, för höge farao!
– Ni har angett hög grad. De senaste två dagarna har ni fått utvärderingar från en bilfirma, två kalsongkompanier samt sju leveransservicebolag. Skulle ni säga att vår utvärdering är den 1: viktigaste, 2: intressantaste eller 3: miljövänligaste?
– Är alternativ 4 ”plågsammaste”? Jag lutar lite åt plågsammaste.
– ”Långsammaste” är alternativ 4 och gäller vår konkurrent.
– Suck. Detta händer inte.
– Kan ni tänka er att delta i fler marknadsundersökningar? Tryck 1 för ”ja”, 2 för ”ganska ja” eller 3 för ”definitivt kanske”.
– Ni skulle ”definitivt kanske” tänka igenom era marknadsföringsstrategier, era felnavlade kloakdjur.
– Ursäkta?
– Va?
– Vi vill påminna om att era svar kan komma att användas i vår marknadsföring, intill er bild, telefonnummer och senast kända folkbokföringsadress.
– Va? Det är verkligen inte accepta…
– I enlighet med våra villkor är ni nu ansluten till vårt nyhetsbrev. Eftersom vi tar miljön på allvar rekommenderar vi att ni inte printar ut dem, förpackar dem i plast och kastar dem i havet, stampar på dem med risk för personskador eller förbränner dem så att farliga gaser uppstår.
– Store Caesars ande, tar det här aldrig slut?
– Tack för ert tålamod! Nu återstår bara sista frågan.
– Äntligen.
– Skulle ni kunna tänka er att delta i en utvärdering av den utvärdering ni just gjorde?