Annons
Ledare

Sofia Nerbrand: Teslastrejken är dömd att misslyckas

Facken borde dra sig tillbaka med hedern i behåll.
Sofia NerbrandSkicka e-post
Ledare • Publicerad 12 juli 2024
Sofia Nerbrand
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Trelleborgs Allehanda politiska etikett är liberal.
Populär. Tesla Y är världens mest sålda bil.
Populär. Tesla Y är världens mest sålda bil.Foto: Courtesy of Tesla, Inc.

Hade jag varit med i Unionen hade jag gått ur. Som en sympatiåtgärd med Tesla. För varför ska tjänstemannafacket ”sympatistrejka” med mekaniker som inte är missnöjda med sina arbetsvillkor?

”Hade jag varit med i Unionen hade jag gått ur. Som en sympatiåtgärd med Tesla.”

Och varför väljer IF Metall och Unionen ut just Tesla? Ett företag som säljer elbilar till folket – Tesla Y var världens mest sålda bil förra året och toppar även försäljningslistan i Sverige. På fredagen lanserade företaget en ny Tesla 3 med lång räckvidd i USA – till ett lågt pris. Detta bidrar till att sänka koldioxidutsläppen, både tack vare den egna försäljningen och att Tesla fått andra bilföretag att alls utveckla elbilar.

Annons

Ändå framställs grundaren Elon Musk ofta som en skum figur – trots att han är århundradets främste uppfinnare och entreprenör. Det är sant att han ställer höga krav på medarbetarna, men så betalar han dem också bra. Han brukar lyfta fram att det svåraste av allt är inte att konstruera en bil, utan att producera den i stor skala och distribuera och underhålla bilarna globalt. De som bidrar till detta blir rikligen ersatta, inte sällan med aktieprogram.

Och det har varit lönsamt – aktien har gått upp nära 1 500 procent de senaste fem åren. Mycket talar också för att kursen kommer att stiga ytterligare när bilarna blir helt självkörande och kan hyras ut när de inte används.

Men IF Metall valde alltså att gå i strejk mot Tesla för drygt 200 dagar sedan. För att försvara den svenska modellen med kollektivavtal, sägs det. Retoriken från facken luktar snarare Jantelag, riktad mot en amerikansk kapitalist. För varför går de inte i strid med svenska Spotify, som inte heller har kollektivavtal?

Man kan inte heller säga att strejken har varit framgångsrik hittills. Anställda i Teslas verkstäder är varken medlemmar i Metall i hög utsträckning eller intresserade av att strejka. De småaktigheter som fackförbunden ägnar sig åt för att göra livet svårt för Tesla har företaget hittills kunnat hantera, även om kunderna får vänta längre och så vidare. Detta torde inte öka gemene mans uppskattning av IF Metall och Unionen.

Dessutom lär strejken vara dödfödd. Elon Musk kommer aldrig att låta sig tvingas till något. Han är en man som går sina egna vägar och vars frihetspatos är enormt. Han köpte Twitter för svindlande 44 miljarder dollar för att värna en global offentlighet med högt i tak. Just nu utmanar han EU-kommissionen som hotar med miljardböter om inte X går med på deras krav.

Vidare kopplar förbinder han världshaven och avlägsna hörn på jorden till höghastighetsinternet via Starlink. Plus att han skickar upp SpaceX-raketer i rymden och leder 120 000 anställda på Tesla.

Han är inte emot att skriva avtal med sina anställda, eller att ge dem bra ersättning. Det visar han i praktiken. Och det ser de unga som tar jobb i Teslas verkstäder i Sverige också.

Facken gör klokast i att lägga ner stridsvapnet. Inte minst för att inte göra sig ännu mindre populär bland yngre. För vad strejken blixtbelyser är att många unga inte längre går med i facket. Och detta försöker facket råda bot på genom att tvinga Tesla att mot sin vilja teckna kollektivavtal med dem – och låta hotfull mot Teslaanställda.

Lycka till! Det kommer aldrig att gå. Elon Musk skulle nog hellre sluta sälja Tesla i Sverige än att underteckna ett kontrakt under galgen. Vem tror att IF Metall skulle vinna på detta? Facken borde visa sig attraktiva och konstruktiva i stället.

Annons
Annons
Annons
Annons