Annons
Ledare

Petter Birgersson: Bilkraschen som hotar Europa

Tyska staten överväger hjälp till Volkswagen. Volvo Cars är fast i kinesiskt grepp och vilse i elektrifieringen. Den stolta europeiska bilindustrin är i gungning, och med det en central del av kontinentens ekonomi.
Petter BirgerssonSkicka e-post
Ledare • Publicerad fredag 10:24
Petter Birgersson
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Trelleborgs Allehanda politiska etikett är liberal.
Redan skrotad.
Redan skrotad.Foto: MARTIAL TREZZINI

De tyska nyheterna domineras av rapportering om Volkswagens planerade fabriksnedläggningar och företagsledningens konflikter med facken. Volkswagen har knappt hämtat sig sedan den omtalade dieselskandalen förrän omställningen till elektrifiering, kinesisk konkurrens och bristande efterfrågan på allt för dyra elbilar ställer till det ännu mer.

Anställning på VW har setts som något mycket tryggt och förmånerna har varit generösa för personalen. Strukturen i ägandet är ett grundläggande problem, det ägs bland annat till 20 procent av delstaten Niedersachsen, och facket har stort inflytande i företagsledningen. Något som gör att det egentligen är mer förvånande att VW har klarat konkurrensen så länge. Japanska Toyota har en fjärdedel av VW:s arbetsstyrka men producerar fler bilar (SvD 18/9).

Annons

Men 2024 är det inte Japan som utgör det stora hotet mot tysk och europeisk bilindustri. Det är Kina. Kina kontrollerar flera led i batteritillverkningen, subventionerar den egna bilindustrin och äger delar av den europeiska – som stora delar av Volvo Cars.

Den tilltänkta boomen i Sverige med Northvolt som främsta exempel har stött på rejäla problem. Den ekonomiska krisen är akut och utlovade fabriker som i Borlänge blir inte av. Volvo Cars och Northvolt vill nu ha stöd från staten till sin gemensamma batterifabrik i Göteborg (DN 17/9).

I Tyskland är det inte bara VW som har kris. Mercedes skrev på fredagen ned försäljnings- och vinstprognoserna rejält och BMW har gjort samma sak tidigare. Värderingarna på de gamla fordonsbolagen är mycket låga, om man räknar på tidigare vinster. Ändå fortsätter kurserna att falla. Det skvallrar om marknadens dystra prognos för framtiden.

Tyvärr är inte den europeiska bilindustrins kris enbart fordonstillverkarnas. Mycket av tysk och europeisk ekonomi är uppbyggd kring den och närliggande industrier. Särskilt Tyskland är enormt beroende av sin tunga industri och tyska industriförbundet varnar för att en stor del av jobben är hotade om Tyskland inte ser till att öka innovationstakten. För Sverige är det tyska tillståndet oerhört viktigt för den egna ekonomiska hälsan. Vår södra granne är tillsammans med de nordiska länderna viktigast för export och import.

Ett svar är att ge sig in i subventionskriget. Tysklands regering uppges vara beredd att öppna den statliga plånboken för Volkswagen, oklart dock på vilket sätt. Någon långsiktigt lösning på problemen är det inte, ett subventionskrig mellan Kina, USA och Europa kommer att bli dyrt för alla inblandade. Tyvärr är det svårt att se att Europa, som halkat efter i teknisk utveckling och produktivitet kan komma vinnande ur den striden.

Europa behöver en plan för energi och innovation av modern teknik. Industrin och det privata kapitalet måste ta ledningen i den processen och staterna ägna sig åt grundläggande infrastruktur. Då kan Europa åter få fart. Det är ett måste för människornas välfärd, för miljön och för förmågan att stå emot det ryska hotet och hålla extremismen i schack inom Europa. Ekonomiska orostider blir snabbt politisk dynamit. Vi har redan sett de första laddningarna explodera.

Annons
Annons
Annons
Annons