Annons

Lars Thulin: Ursäkta, har du tid med ännu en kundundersökning?

Skulle ni säga att ni är nöjda, ganska nöjda eller mycket nöjda med alla kundundersökningar ni utsätts för? Jag vet var jag står.
Lars ThulinSkicka e-post
Trelleborg • Publicerad 10 april 2024
Detta är en personligt skriven text i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Detta samtal kan komma att spelas in i utbildningssyfte.Foto: John Minchillo

– Hej! För en knapp minut sedan fick ni en leverans från oss. Vi är stolta, glada och sprickfärdiga över ert förtroende. Kan ni tänka er att delta i en kort kundundersökning? Er feedback är viktig för vårt kvalitetsarbete.

– Nej, just nu har jag nog inte tid att…

Annons

– För effektivitetens skull görs detta av en automatisk talsvarstjänst, svara genom att trycka en siffra eller tydligt uttala er åsikt.

– Hör nu, ni måste ha fått fel nummer. Det finns ingen här med mitt namn.

– Som tack för er medverkan vill vi sända er en gåva. Ska vi använda 1: leveransadressen, 2: den alternativa leveransadressen eller 3: trottoaren utanför?

– Eh… en gåva säger du?

– Ni har valt en gåva. Vi påminner om att paket som lämnas på gatan bör hämtas inom en timme, annars kan försändelsen destrueras på plats av polisens bombgrupp.

– Jaså? De får vara snabba om de ska hinna före Anderssons mopsar.

– Skulle ni säga att ni är nöjd, ganska nöjd eller mycket nöjd med våra tjänster?

– Vad hände med alternativet ”inte nöjd”?

– Svaret är inkorrekt. Skulle ni säga att ni är nöjd, ganska nöjd eller mycket nöjd med våra tjänster?

– Kors i krösamoset! Jag är i alla fall ganska ”inte-nöjd” med mina alternativ.

Annons

– Ganska nöjd. Vad hade vi kunnat göra bättre? Tryck en etta för ”leverera snabbare”, en tvåa för ”höja kvaliteten”, en trea för ”priset”, en fyra för…

– Jag trycker en fyra för ”ring aldrig mig igen”.

– Ni har valt en fyra för att upprepa frågan.

– Nej!

– Vad anser ni att vi hade kunnat göra bättre? En etta för ”leverera snabbare”, en tvåa för ”höja kvaliteten”, en trea för ”priset”, en…

– ”Priset” är inte ett verb, det är inte något man gör.

– Uppfattat, ”ange priset tydligare”.

– Men herregud.

– Hur troligt är det att ni skulle rekommendera våra tjänster till vänner och bekanta? Om ni samtidigt fick några procents rabatt på våra produkter? Svara med lägsta tänkbara procent.

– 100. 100 procent! Det får vara gratis om ni ska hålla på och plåga…

Annons

– Ni har valt att även fortsatt betala 100 procent. Tack för ert förtroende.

– Gaah.

– Vilken egenskap förknippar ni starkast med vårt varumärke? 1: pålitlighet, 2: kvalitet eller 3: världsklass?

– Ha ha, världsklass? Är ni galna?

– Ni har valt världsklass.

– Ni ÄR galna.

– Levde produkten upp till era förväntningar i 1: någon mån, 2: hög grad eller 3: högsta grad?

– Jag har inte ens hunnit öppna paketet, för höge farao!

– Ni har angett hög grad. De senaste två dagarna har ni fått utvärderingar från en bilfirma, två kalsongkompanier samt sju leveransservicebolag. Skulle ni säga att vår utvärdering är den 1: viktigaste, 2: intressantaste eller 3: miljövänligaste?

– Är alternativ 4 ”plågsammaste”? Jag lutar lite åt plågsammaste.

Annons

– ”Långsammaste” är alternativ 4 och gäller vår konkurrent.

– Suck. Detta händer inte.

– Kan ni tänka er att delta i fler marknadsundersökningar? Tryck 1 för ”ja”, 2 för ”ganska ja” eller 3 för ”definitivt kanske”.

– Ni skulle ”definitivt kanske” tänka igenom era marknadsföringsstrategier, era felnavlade kloakdjur.

– Ursäkta?

– Va?

– Vi vill påminna om att era svar kan komma att användas i vår marknadsföring, intill er bild, telefonnummer och senast kända folkbokföringsadress.

– Va? Det är verkligen inte accepta…

– I enlighet med våra villkor är ni nu ansluten till vårt nyhetsbrev. Eftersom vi tar miljön på allvar rekommenderar vi att ni inte printar ut dem, förpackar dem i plast och kastar dem i havet, stampar på dem med risk för personskador eller förbränner dem så att farliga gaser uppstår.

– Store Caesars ande, tar det här aldrig slut?

Annons

– Tack för ert tålamod! Nu återstår bara sista frågan.

– Äntligen.

– Skulle ni kunna tänka er att delta i en utvärdering av den utvärdering ni just gjorde?

Annons
Annons
Annons
Annons