Annons
Insändare

Kommunens vätgasbilar – ett dyrt experiment

”Vi vill bli en ledande vätgaskommun. Vi vill gå i bräschen och visa att vi tror på vätgas... Vi gör det här för att hjälpa marknaden igång i Trelleborg” säger Magnus Sahlin, VD för Trelleborgs Energi till TA (den 6 april).
Publicerad 12 april 2023
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenten tycker att Trelleborgs kommun väljer fel väg när man satsar på vätgas.
Skribenten tycker att Trelleborgs kommun väljer fel väg när man satsar på vätgas.Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Han ska få en Toyota Mirai som tjänstebil. Kommunen planerar att köpa in ytterligare vätgasfordon till en merkostnad av minst 24 miljoner kronor för skattebetalarna de närmaste åren.

Det finns totalt fem tankstationer för vätgas i Sverige, den längst söderut i Göteborg. Enligt tidningen Vi Bilägare planerar OKQ8 tillsammans med danska Everfuel att bygga fler vätgasmackar, bland annat i Trelleborg, där ”vätgaspumparna framför allt är lämpade för lastbilar och bussar men att de även kommer att vara öppna för personbilar”.

Annons

Resonemanget lyder: för att hjälpa kommersiella vätgasaktörer att etablera sig i Trelleborg måste kommunen stödja dessa genom att köpa vätgasfordon.

Enligt Bil Sweden registrerades det 16 vätgasbilar under 2021, hälften av dem Toyota Mirai det vill säga åtta bilar. Det är alltså en sådan Trelleborgs Energis VD skall ha. Trots att den nya vätgasmacken främst är lämpad för lastbilar och bussar, enligt OKQ8.

Vätgasbilen är en typ av elbil, men i stället för ett batteri har den en bränslecell där man blandar vätgas med syre varvid kemisk energi omvandlas till elenergi. Utsläppen blir vatten. Det låter ju kanonbra; men det finns problem.

En vätgasbil är ungefär dubbelt så dyr och förbrukar ungefär dubbelt så mycket energi som en konventionell elbil. En bränslecell är inte lika effektiv som att lagra elen direkt i ett batteri. Först måste man ha el för att framställa vätgasen och sedan använder man vätgasen för få fram el. I varje steg förlorar man energi.

Att producera vätgas kräver mycket energi. Runt 96 procent av världens vätgas produceras med naturgas, vilket ger koldioxidutsläpp. Det går att producera vätgas utan att släppa ut koldioxid, men det är dyrt. Det finns gröna alternativ, man kan till exempel producera vätgas när vindkraftselen är billig (när det blåser) men några vindkraftverk ska vi ju som bekant inte ha i kommunen. Vätgasproduktion kräver sällsynta och dyra metaller. Vätgas är skrymmande och svårt att hantera och transportera.

Kort sagt: vätgas kan vara en intressant teknik, men den är långt ifrån färdigutvecklad. Låt andra aktörer, bättre lämpade och finansierade ta hand om utvecklingen.

”Kort sagt: vätgas kan vara en intressant teknik, men den är långt ifrån färdigutvecklad.”
PB

Vill man köra fossilfritt, och det är ju en utmärkt ambition, så finns redan elbilar med batteridrift; tekniken och marknaden finns, likaså utbyggt laddsystem. Varför köper inte kommunen in dessa i stället?

Det är fullt förståeligt att kommunala befattningshavare vill köra coola bilar med senaste vätgasteknik och det är lika förståeligt att Toyota vill sälja dessa bilar. Men det är inte Trelleborgs hårt prövade skattebetalare som ska stå för notan.

Ann Kajson Carlqvist varnade i TA (den 22 mars) om att kommunen kommer att göra ett underskott på mellan 50 och 70 mkr 2023, det dubbla 2024. Då behöver man fokusera på kärnverksamheten; skola, omsorg, infrastruktur, kultur och fritid. Till detta kommer ett antal lätt vingliga projekt, Sjöstaden och hamninfarten för att nämna några. Man skulle önska att styret fokuserade på sådant som ger mervärde för kommuninvånarna. Att köpa dyra vätgasbilar gör inte det.

PB

Annons
Annons
Annons
Annons